Paulan laihdutusblogi

Tämä on sivublogini varsinaiselle blogilleni, joka on alunperin perustettu juoksuharratusta varten, Fifty & Fabulous. Osittain siinäkin on sivuttu laihdutusteemaa, mutta nyt päätin aloittaa ihan oman blogin ihan vaan laihdutukselle.

Taustaa: iso tyttö

Olen laihduttanut more or less teini-ikäisestä asti, koska olen "iso tyttö". Pituutta on 176 cm ja olen aina ollut romuluinen, eli painanut paljon enemmän kuin miltä näyttää. Nyt painoa on 102 kiloa, mikä ei ole ennätys, mutta ei kaukana siitä.

Sairastuin vuonna 2007 epäspesifiin sidekudosreumasairauteen, ja sitä ennen olin laihduttanut karppaamalla kahdeksan kiloa - ennen kuin siitä tuli muotia - ja painoin 82 kiloa. Sitten sairauteni puhkesi, ja meni runsas vuosi, ennen kuin siihen löytyi sopiva lääkitys, ja jouduin puolisen vuotta syömään kortisoniakin. Lihoin parikymmentä kiloa, ja painoin lihavimmillani 104 kiloa.

Saatuani reumani kuriin aloitin juoksuharrastuksen lopulta ihan kunnolla, ja vuonna 2018 toteutin pitkäaikaisen haaveeni ja juoksin Naisten Kympin ekan kerran. Silloin olin saanut kevennettyä ihan omin voimin itseäni 92 kiloon.

Marraskuussa 2022 aloitin Cambridge-valmennuksen. Sovin heti aluksi valmentajan kanssa, että etenen hitaasti, koska en halua leikkiä terveydelläni. Silloin paino oli päässyt taas nousemaan noin 99 kiloon. Sain laihdutettua Cambridgen avulla kuusi kiloa, eli viime vuoden lopussa painoin 93 kiloa. Valmentajani valitettavasti lopetti hommat vuoden vaihteessa, ja tarkoitukseni oli jatkaa etävalmennuksessa toisen valmentajan kanssa. Ostin valmentajaltani laatikkotolkulla ruokia, kun hän myi niitä edullisesti. Ostin häneltä myös kehonkoostumusvaa'an. Mutta sitten elämä tuli väliin, ja sattuneista syistä lihoin kevään aikana ihan älyttömästi.

Nyt olen varannut ajan uudelle Cambridge-valmentajalle elokuun lopussa, kun hän palaa lomaltaan. Hänellä on toimipiste Oulun keskustassa, ja nyt, kun olen töissä Oulussa, voin käydä siellä. Aloitan siis taas alusta.

One golden shot?

Joskus puhutaan siitä, että laihdutuksessa yksi keino toimii yhden kerran, mutta ei enää toistamiseen. Omalla kohdallani olen huomannut sen todeksi, ja siksi tässä vähän arveluttaa Cambridgellä jatkaminen. Mutta minulle tärkeintä Cambridgeä aloittaessa oli se, että minulla on valmentaja, eli että joku muukin on kiinnostunut painostani ja että saan puhua siitä jonkun kanssa ja että saan vinkkejä. Siksi jatkan nyt edelleen sillä. Ja niitä ruokia on vielä rutkasti.

Toinen vaihtoehto olisi PT, mutta se on ensinnäkin kalliimpi, ja yhdistän PT:n pikemminkin treenaamiseen kuin laihduttamiseen. Ja treenaamallahan ei laihdu. Treenaaminen vain tukee laihduttamista. Kun lihakset kasvavat, ne kuluttavat enemmän energiaa ja jaksaan enemmän, mutta pelkällä energian kulutuksella ei laihdu, tai sitten sitä pitäisi kuluttaa niin älyttömästi - tyyliin pari maratonia viikossa - että harvallapa sellaiseen on edes mahdollisuutta. Ellei ole urheilija, ja minä en ole.

Olen päättänyt osoittaa moisen "one golden shot" uskomuksen vääräksi. Kysehän on siitä, että ekalla kerralla on intoa ja mieli on mukana hanakammin, kun toisella kerralla se on jo vanhaa ja tuttua, eikä jaksa samalla lailla innostaa.

Cambridgellä mennään

Cambridge-menetelmässä on se vika, että se nojaa niin vahvasti Cambridgen pussiruokiin, jotka alkavat tulla jo korvista ulos. Netistä löytyy jonkin verran tuunausohjeita niille, mutta ei kovin paljon. Lisäksi tarjolla ei ole riittävästi helppoja ja nopeita kasvisruokia niiden rinnalle. Cambridgeruoat sopivat kasvissyöjille, koska niissä ei ole oikeaa lihaa, mutta niiden rinnalle tarvitaan muitakin ruokia. Jonkin verran reseptejä löytyy Cambridgen One2one-sivustolta, mutta niitä saisi olla enemmänkin.

Tähän blogiin mun on tarkoitus koota helppoja lihattomia reseptejä ja tuunausohjeita Cambridge-ruokiin, ja raportoida omasta laihdutusprojektistani suhteellisen säännöllisesti. Tapaan uuden Cambridge-valmentajani maanantaina 29.7. klo 16, ja siitä se sitten lähtee. Sitä ennen postaan vielä kokovartalokuvan tänne, jotta näkee, mistä lähdetään liikkeelle.






Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Uutta mallia Borgin oppien mukaan

Uusi dieetti